[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره ما::
معرفی افراد ::
اخبار و آگهی ها::
تماس با ما::
فرمها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
فعاليت هاي آموزش كاركنان
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
اطلاعات تماس
AWT IMAGE
آدرس: خیابان هنگام -
 دانشگاه علم و صنعت ایران
ساختمان ریاست - طبقه همکف
 دفتر برنامه، بودجه و طرح
 کدپستی 1674613114
تلفن : 77240402
تلفن داخلی دفتر : 2281
فاکس : 77240309
  budget@iust.ac.ir
..
:: معرفی فعالیتها ::

برنامه و بودجه
تشکیلات و روشها
طبقه بندی مشاغل
آموزش کارکنان
واحد آمار




معرفی گروه برنامه و بودجه

AWT IMAGEبودجه نبض و شاهرگ یک دستگاه اجرائی                                        

          ** برنامه ریزی درست (اقتصادی) مال اندک را افزایش می دهد و برنامه ریزی نادرست مال فراوان را نابود می کند. **

                                                                                  غررالحکم / 167




معرفی گروه برنامه و بودجه

* تعریفی از بودجه

  واژه بودجه

  واژه بودجه در فارسی از زبان فرانسه اقتباس شده و در فرانسه نیز از زبان انگلیسی اقتباس شده است. علت این امر آن است که رویه تنظیم بودجه و به تصویب رساندن آن در پارلمان ابتدا از کشور انگلستان شروع شده است .

  واژه بوژت (Bouget) یک واژه فرانسه قدیم است و به کیف چرمی اطلاق می شده است که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند. بدین جهت ابتدا کیف چرمی که محتوی صورت مخارج و درآمدهای دولت انگلیس بوده و وزیر دارای انگلیس آن را با خود به پارلمان می آورده و صورت های مخارج و درآمدهای مملکتی را از آن کیف خارج کرده و برای تصویب به پارلمان عرضه می داشته است در انگلیس budjet نامیده می شد. بتدریج معنی اصطلاح بودجه از خود کیف تبدیل به محتویات آن شد.

  بعداً که به تدریج صورت های مزبور در یک صورت واحد گنجانده شده است، این صورت بنام باجت در انگلیس و بودجه در فرانسه نامیده شده و در سایر زبانها نیز همین کلمه بکار برده شد.

  

  بودجه به معنای تخصصی و کاربردی :

  بودجه برنامه مالی و اجرایی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر مناطع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجربه نیل به سیاست های و اهداف پیش بینی شده در برنامه توسعه تهیه می شود و شامل اجزای زیر است :

  - بودجه عمومی دولت

  - بودجه شرکت های دولتی – بانک ها و سایر موسسات وابسته

  

  * بودجه یک سند مالی ، اجرایی و برنامه ای است و بودجه ریزی همانند برنامه ریزی است و مراحل چهارگانه مذکور را در کوتاه مدت می گذارند.

  * یعنی برنامه ریزی کوتاه مدت ( در طول یکسال ) چون نظام مالی کشور یکساله است.

  * برنامه به خودی خود قابلیت اجرایی ندارد بلکه به موجب قانون، سالیانه و دقیق شده و سپس قابل اجرا می باشد.

  

  اهمیت بودجه

  بودجه بندی اهداف و کاربردهای مختلف در تنظیم ، تصویب ، اجرا و کنترل سیاست های دولت دارد. در مرحله اول ، بودجه چارچوبی را برای تنظیم سیاست های دولت فراهم می کند و فعالیتهای مختلف برای رسیدن به اهداف توسعه و تقسیم این فعالیت ها بین دستگاههای اجرایی تعیین می شود . در مرحله تصویب، بودجه، وسیله کنترل قانونی است. در مرحله اجرا ، بودجه بندی راهنمای مدیران در اجرای سیاست های تدوین شده است و در نهایت بودجه بندی مهم ترین ابزار کنترل و نظارت بر عملکرد دولت محسوب می شود. بنابراین اهداف و مقاصد بودجه بندی را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  1- بودجه وسیله ای برای تدوین و تنظیم برنامه های دولت است .

  2- بودجه وسیله تحصیل مجوز قانونی برای فعالیت های دولت است .

  3- بودجه راهنمای اجرای سیاست های دولت است .

  4- بودجه قوی ترین وسیله کنترل قوه مجریه توسط قوه مقننه و وسیله آگاهی و اطمینان مردم از مصرف صحیح و قانونی منابع و وجوه عمومی است .

   

  به طور کلی این هزینه ها در سه دسته کلی قرار می‌گیرند:

  - هزینه‌ای (جاری)

  - طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ( عمرانی )

  - بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات دولت

  قانون بودجه مانند هر قانون دیگر به وسیله رئیس دولت به سازمان و دستگاه های مربوط ابلاغ می شود. در هریک از وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه ها نیز بودجه مربوط به تفکیک وتناسب و به وسیله دفتر بودجه به مراکز هزینه ابلاغ می شود.

  بودجه ریزی :

  بودجه ریزی فرایندی است سازمان یافته برای اجرای برنامه در کوتاه مدت.

  فرایند بودجه ریزی شامل مراحل زیر می باشد:

  1- تهیه و تدوین بودجه

  2- تصویب بودجه

  3- اجرای بودجه

  4- نظارت ( فاقد ارزشیابی و اصلاح می باشد)

  مرحله

  مجری

  نظام

  تهیه و تدوین برنامه

قوه مجریه

  نظام مصوب شورای اقتصاد

  تصویب نامه

قوه مقننه

  آئین نامه داخلی مجلس

  اجرای برنامه

قوه مجریه

  قانون برنامه و بودجه ، قانون محاسبات عمومی، قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، سایر قوانین

  نظارت ارزشیابی و اصلاح برنامه

سه قوه

  بر اساس قوانین مربوطه و دستورالعمل


* تاریخچه و اهداف گروه برنامه و بودجه
تهیه و تنظیم بودجه با پیدایش دولتها همراه بوده است که در ایران نیز سابقه طولانی دارد

  اولین بودجه در سال 1289 هجری شمسی‌ تهیه و تقدیم مجلس شد. اداره بودجه را وزارت‌دارایی عهده‌دار بود و در شهریور ماه 1343 شمسی به دلیل نکات ضعف در تهیه و تنظیم بودجه وظیفه وزارت دارایی در مورد بودجه جاری به ‌سازمان برنامه و بودجه منتقل گردید

  ‌بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران نظام مالی دولت و قوانین مترتب بر آن همچنان به ‌روال گذشته ادامه داشت و تحولی در نظام بودجه‌ریزی کشور صورت نگرفت که‌ علل اصلی آن را می‌توان اثرات جنگ تحمیلی دانست . در تبصره 48 قانون بودجه سال 1380 کل کشور تغییر نظام بودجه‌ریزی به منظور شفاف سازی دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت پیشنهاد و تصویب گردید و نظام آماری مالی دولت (GFS) در لایحه بودجه سال 1381 کل کشور درج گردید و بودجه ایران نیز در ردیف جهانی شدن با سایر کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول قرار گرفت.

اهداف این واحد

  اخذ درآمدها و ‌انجام هزینه‌ها در نظام اقتصاد جامعه به منظور برقراری تعادل اقتصادی در جامعه است و ‌بودجه به عنوان ابزاری جهت برقراری این تعادلها نقش حساس دارد. نقش بودجه به عنوان ‌سیاست مالی و تثبیت کننده نوسانات اقتصادی در اداره اقتصاد ملی تجلی می‌کند. ‌از نقطه نظر اقتصادی بودجه و اجرای آن تأثیر قطعی در سطح تعادلهای اساسی اقتصاد و در ‌نهایت تعادل کل اقتصاد دارد.

  بودجه مبین ‌سیاستها، خط ‌مشی‌ها و راهبردهائی است که اعمال آنها از طریق بودجه به مرحله ظهور‌ می‌رسد. و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت از رفتارهای بودجه‌ای شکل می‌گیرد و متقابلاً بودجه سالانه باید الهام بخش از برنامه‌های میان مدت و بلندمدت توسعه باشد.

  در همین راستا نیز دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات زیر نظر معاونت طرح و توسعه وظیفه تهیه و تنظیم بودجه تفصیلی و اصلاحیه دانشگاه را بر عهده دارد. این دفتر پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، بودجه تفصیلی را بر اساس دستورالعمل ها و بخش نامه های صادره و در چهارچوب خط مشی ها و اهداف کلی دانشگاه تنظیم و به کمیسیون دائمی ارائه می نماید که در نهایت پس از ارائه نظرات کارشناسی و تکمیلی جهت تصویب و اجرایی شدن آن به هیأت امنا ارجاع داده می شود.

  همچنین در جلسات مربوط به رسیدگی و دفاع از بودجه شرکت کرده، و پس از تخصیص اعتبارات لازم، به رسیدگی بودجه تفضیلی دانشگاه می پردازد. پس از آن؛ دفتر وظیفه دارد بر چگونگی مصرف اعتبارات، در قالب برنامه ها و فعالیت های مصوب، نظارت کند.

* وظایف و فعالیتهای گروه بودجه
  1- بررسی نیازهای مرتبط با برنامه ها و فعالیت های موجود دانشگاه و طبقه بندی نیازهای همگن

  2- جایگزینی نیازها در برنامه ها و فعالیتهای مناسب برای دستگاه اجرایی

  3- تهیه و تنظیم جداول مقایسه ای عملکرد اعتبارات در طول سال های هر برنامه و مقایسه وضع موجود با دانشگاه های مشابه

  4- تنظیم موافقتنامه های عمرانی ( تملک دارایی های سرمایه ای ) شامل فضاهای آموزشی، کمک آموزشی، فضاهای پژوهشی، تعمیر و تجهیز و ...

  5- تهیه و تنظیم بودجه تفصیلی و اصلاحیه های مربوطه

  6- جمع آوری عملکردها به منظور مقایسه با اعتبارات و رفع کمبودها

  7- مقایسه عملکرد با بودجه های تفصیلی مصوب و تکمیل فرم های لازم به منظور دریافت تخصیص های عمرانی و جاری

  8- مراجعه به مراجع ذیربط و پیگیری به منظور دریافت تخصیص های جاری ( هزینه ای ) و عمرانی ( تملک دارایی های سرمایه ای )

  9- نگهداری حساب اعتبارات فصول مختلف بودجه و تهیه جداول مقایسه ای بودجه سال های قبل

  10- تهیه گزارشات لازم از امور مالی در بخش درآمدهای عمومی و اختصاصی به تفکیک برنامه ها برای لحاظ مانده

  11- شرکت در جلسات دفاعیه بودجه در مراجع ذیربط

  12- حضور در جلسات توجیهی جهت بررسی اعتبارات درخواستی

  13- توزیع ابلاغ اعتبار دانشکده ها و حوزه های ستادی

  14- تهیه و تنظیم لیست بازنشستگان جهت تنظیم و درج در بودجه تفصیلی و دریافت مطالبات پاداش پایان خدمت و اعلام به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  15- پیش بینی درآمد اختصاصی سال آتی و ارسال به مراجع ذیربط جهت درج در قانون بودجه سال کل کشور

  16- تهیه و تنظیم گزارش پیشرفت فیزیکی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و ارسال به مراجع ذیربط

  17- مکاتبات پایان سال جهت دریافت کسری پایان سال برای دستگاه

  18- مکاتبات و نامه به مراجع ذیربط جهت تأمین اعتبارات عمومی و عمرانی برای اعلام کمبود موارد نیاز

  19- اخذ ابلاغیه های مصوب هزینه ای جاری و عمرانی از سازمان مدیریت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  20- تهیه گزارش مربوط به قراردادهای منعقده توسط اداره تدارکات جهت درج در بودجه تفصیلی

  21- دریافت تفریغ بودجه و استفاده در اصلاحیه بودجه

  22- برآورد اعتبارات جاری و عمرانی دستگاه با توجه به لایحه بودجه برای پیش بینی سال آتی

  23- انجام سایر امور محوله از جمله کارهای مربوط به دبیرخانه هیأت امنا


* پروژه های انجام شده بودجه

 1- تهیه و تنظیم بودجه تفصیلی سال 1386

  2- تهیه و تنظیم موافقتنامه های تملک دارایی های سرمایه ای و دریافت آن از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

  3- تنظیم موافقتنامه ارتقاء توسعه فضای فیزیکی دانشکده عمران

  4- تنظیم بهشهر

  5- تنظیم لیست بازنشستگان سال 1386 و دریافت مطالبات آنان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  6- ارسال ابلاغ اعتبار دانشکده ها و حوزه های ستادی

  7- ابلاغ اعتبار زیر ساخت به دانشکده ها و پژوهشکده جهت خرید تجهیزات آموزشی و پژوهشی

  8- تنظیم کسری بودجه سال 1386 و ارسال به مراجع ذیربط

  9- ارسال و تنظیم تعمیر و تجهیز خوابگاه های مورد نیاز جهت دریافت ردیف

  10- دریافت تخصیص 9 ماهه جاری و تملک دارایی های سرمایه ای از وزارت امور اقتصادی و دارایی

  11- تنظیم بودجه پیشنهادی درآمد اختصاصی سال 1387 و ارسال به مراجع ذیربط

  12- دریافت تخصیص 9 ماهه بهشهر وزارت اقتصادی و دارایی

  13- ارسال گزارش پیشرفت فیزیکی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور

  14- چگونگی توزیع اعتبارات مصوب جهت هزینه کرد برای انجام هزینه های پرسنلی و غیر پرسنلی


معرفی تشکیلات و روشها

AWT IMAGE

فناوری های نوین اداری و بازنگری و مهندسی فرآیندها و روشها




* تاریخچه و اهداف تشکیلات
تاریخچه: تشکیلات سازمانی دانشگاه در سال 1370 با تعداد 1436 پست سازمانی اعم از موقت و ثابت مصوب گردید.

  اهداف گروه تشکیلات و تحول اداری :

  - طراحی و سازماندهی واحدها ، تنظیم شرح وظایف ، ایجاد و اداره نظام پستهای سازمانی با توجه به کل سیستم دانشگاه

  - تجزیه و تحلیل سیستم های سازمانی از طریق مطالعه در ارتباطات، فعالیتها و نحوه تقسیم کار واحدهای دانشگاه و تنظیم وپیشنهاد بهترین روشهای انجام کار

  - بررسی نیازهای واحدهای مختلف دانشگاه در خصوص پست های سازمانی

کارها و پروژه های انجام شده :

  همکاری با مجری طرح مکانیزاسیون تشکیلات دانشگاه (مهندس آهنگری) و اجرای سیستم مکانیزه تشکیلات در حال حاضر

* وظایف و فعالیتهای تشکیلات

تشکیلات:

  1- همکاری در طراحی ساختار تشکیلاتی و برآورد نیازهای سازمان

  2- بررسی و تنظیم شرح وظایف پستهای سازمانی

  3- همکاری در بررسی نحوه اداره پستهای سازمانی دانشگاه

  4- همکاری در تهیه و تنظیم نمودار سازمانی وضعیت مطلوب دانشگاه

  5- همکاری در تنظیم سازمان تفصیلی دانشگاه

  6- مکاتبه با سازمانهای ذیربط در خصوص تغییرات مورد نیاز

  7- جمع آوری اطلاعات در مورد وظایف و مسئولیتهای شاغلین پستهای سازمانی

  8- تنظیم شرح وظایف و پستهای سازمانی در فرمتهای نمونه

  9- مطالعه و بررسی درخواستهای واحدهای سازمانی در مورد تغییر حذف و یا ایجاد پستهای سازمانی

  10- انجام سایر وظایف محوله

  

روشها:

  1- گردآوری اطلاعات مورد نیاز در مورد نحوهگردش کارها از مجریان اصلی مراحل کار

  2- مکاتبه با واحدهای مختلف در خصوص جمع آوری اطلاعات مربوط به وظایف افراد

  3- ترسیم نمودار جریان کار براساس وضع موجود

  4- همکاری در بررسی نحوه تأمین پستهای سازمانی دانشگاه

  5- جمع آوری اطلاعات مربوط به وظایف افراد و مسئولیتهای شاغلین پستهای سازمانی

  6- بررسی و تنظیم شرح وظایف پستهای سازمانی واحدهای تابعه

  7- تهیه سازمان تفصیلی برای واحدهای ایجاد شده در دانشگاه

  8- تهیه و تنظیم گزارشهای لازم جهت ارائه به مدیریت دانشگاه یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت اتخاذ تصمیمات نهائی

  9- همکاری در تهیه و تنطیم نمودار سازمانی آینده دانشگاه با توجه به قانون برنامه و دستورالعمل های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشو ر

  10- انجام سایر وظایف و امور مربوط


* پروژه های در حال انجام تشکیلات و روشها
همکاری با مجری قرارداد بازنگری تشکیلات دانشگاه (آقای رونق) مدیر عامل مؤسسه نوسعه و بهبود مدیریت

  مستندات:

  ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

  کتاب مجموعه قوانین مقررات استخدامی مباحث مربوط به تشکیلات و روشها

  بازنگری تشکیلات دانشگاه

  براساس بند یک مصوبه ششصد و پنجاه و سومین جلسه هیأت رئیسه محترم دانشگاه مورخ 12/7/85 مقرر گردید دفتر برنامه و بودجه ساختار تشکیلاتی مناسب برای دانشگاه را پیشنهاد نماید تا در هیأت امنا مورد بررسی قرار گیرد لذا در این زمینه در مورخ 31/2/86 معاونت طرح و توسعه دانشگاه قرارداد بازنگری تشکیلات را با مؤسسه توسعه و بهبود مدیریت به نمایندگی آقای یوسف رونق مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره مؤسسه بعنوان مجری منعقد نمود.

  

  موضوع قرارداد

  بازنگری در نمودار تشکیلاتی و تشکیلات تفصیلی دانشگاه علم و صنعت ایران براساس ضوابط سازماندهی مؤسسات آموزش عالی و سیاست هایی که از طرف دانشگاه در چارچوب مبانی قانونی به مؤسسه اعلام می گردد.

  تهیه و تنظیم نمودار تشکیلاتی و تدوین تشکیلات تفصیلی کارا و متناسب با نیازهای دانشگاه

  

  شرح خدمات

  شرح خدمات موضوع این قرارداد که تعهد مؤسسه خواهد بود عبارت است از:

  مرحله اول: مطالعات شناخت به منظور طراحی نمودار سازمانی

  مرحله دوم: تهیه شرح وظایف واحدها بر مبنای تاپ چارت

  مرحله سوم : تنظیم و ارائه تشکیلات تفصیلی

 

  و پیرو جلسات برگزار شده (13مرتبه) مرحله اول موضوع قرارداد در شرف پایان می باشد و مؤسسه مذکور در مورخ 12/8/86 چارت پیشنهادی دانشگاه را جهت بررسی و اظهار نظر به دفتر برنامه و بودجه ارائه نموده اند.


معرفی طبقه بندی مشاغل
AWT IMAGE
 

تحول، را از خود شروع کنیم.



* شرح وظایف طبقه بندی مشاغل

1- بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد تمام پیشنهادهای رسیده از واحدها در مورد اجرای طرحهای طبقه بندی مشاغل بر اساس مصوبات

  2- تخصیص پستها یا مشاغل سازمانی به طبقات رشته های شغلی و تعیین گروه مستخدمان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه

  3- نظارت و کنترل مدارک ارائه شده به کمیته و ارسالی از سایر واحدها

  4- تشخیص تجربه ( مربوط،مشابه و نامربوط)بر اساس مفاد ماده 14 آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل و احتساب سابقه تجربی افرادی که مدارک تحصیلی بالاتر ارائه می کنند

  5- بررسی مدارک تحصیلی جدید کارکنان و تطبیق آن با شغل فعلی و در صورت لزوم ارتقای گروه

  6- بررسی و احتساب سوابق تجریی بخش خصوصی و خارج از کشور بر اساس ضوابط مربوط

  7- بررسی پیشنهادها در زمینه اصلاح طرحهای طبقه بندی مشاغل به منظور جاری نگهداشتن طرحها و انطباق آن با نیازهای استخدامی دانشگاه و ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت امناء

  8- بررسی و تأیید دوره های آموزشی و یا کارآموزی کارکنان قبل و بعد از استخدام

  9- بررسی محتوای دوره ها از لحاظ انطباق با طرحهای طبقه بندی مشاغل و در صورت لزوم ارائه پیشنهاد و نتایج بررسی ها به هیأت اجرائی

  10-نظارت بر تعیین مشاغل مستخدمان پیمانی از لحاظ شرایط تصدی و طبقات مربوط و یا تغییر عنوان

  11- نظارت و کنترل مجوزهای استخدامی و انطباق آن با شرایط و ضوابط مربوط

  12- نظارت بر انتصابها و ارتقاء و تنزل گروه ، با توجه به قوانین و مقررات و ضوابط موجود

  13- بررسی و تأیید تمام پیشنهادهای ارتقاء گروه مستخدمان دستگاه متبوع براساس ضوابط ملاک عمل

  14- نظارت براجرای طرح ارزیابی مدیران و محققان و متخصصان و سایر طرحهای امتیازی برحسب مقررات مندرج در طرحهای نامبرده.

  15- نظارت بر صحت صدور تمام حکمهای استخدامی دستگاه متبوع

  16-انجام تمام اموری که بر حسب قوانین و مقررات مختلف و درچارچوب آن به کمیته محول می شود.

  17- بررسی سوابق خدمت کارکنان شاغل در مشاغل سخت و زیان آورطبق دستورالعمل مربوط

  18- بررسی سوابق و سایر موارد مربوط به همترازی دارندگان فوق لیسانس و دکترا در مشاغل مطالعاتی، آموزشی

  19- اجرای مقررات مربوط به تبدیل وضع استخدامی از پیمانی به رسمی

  20- تشخیص مشاغل تخصصی

  21- تجدید نظر در وضع مستخدم ازنظر امتیازهای طرحهای امتیازی

  22- ارتقاء گروه مستخدمانی که به علت شرکت در جبهه یا به عللی با اعلام مقامهای صلاحیت دار مفقودالاثر یا اسیر جنگی تلقی شده اند یا می شوند( موضوع تبصره 2 ماده 15 آئین نامه اجرایی)

  23- ارتقای گروه بر اساس نتایج بدست آمده از ارزشیابی موضوع ماده 2 آئین نامه اجرائی طرح طبقه بندی

  24- احتساب سوابق خدمت موقت کارکنانی که از وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی تطبیق وضع می یابند.

  25- اعطای گروه تشویقی مدیران بعد از طرح در کمیته و پس از تأیید بالاترین مقام دستگاه

  26- احتساب سابقه خدمت غیررسمی که می تواند به منظور افزایش سنواتی جزء سوابق رسمی به حساب آید.

  27- اعطای سنوات ارفاقی مشمولان تبصره 3 قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور، مصوب 1/1/67 مجلس

  28- اعطای گروه تشویقی بسیجیان عضو گردانهای عاشورا

  29- اعطای گروه تشویقی کارکنان برجسته ، موضوع بخشنامه شماره 7455/11 مورخ 27/10/77 سازمان امور اداری و استخدامی کشور

  30- تشخیص تجربه قابل قبول برای تعیین پایه حقوق مستخدمان ، موضوع ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت(بند 5 بخشنامه شماره 2676/11 مورخ 26/4/1378 سازمان امور اداری و استخدامی کشور)


* فرم های خام مشــاغـل تخصصـی - سختی کار

ع-124 (7-77) سازمان امور اداری و استخدامی کشور


- فرم تشخیـص و ارزیــابی مشــاغـل تخصصـی و تحقیقـی  برای دریافت فایل pdf کلیک نمایید.

- فرم دستورالعمل تشخیص مشاغلسخت و زیان آور برای دریافت فایل PDF   کلیک نمایید.

* اعضاء کمیته طبقه بندی مشاغل
الف- معاون طرح و توسعه

  ب- معاون اداری و پشتیبانی

  ج- مدیر اموراداری

  د- مدیر دفتر برنامه،بودجه و تحول اداری

  ذ- رئیس اداره کارگزینی

  ر- کارشناس طبقه بندی مشاغل

** کارشناس طبقه بندی مشاغل :

خانم فاطمه امین جعفری             تلفن داخلی: 2285       تلفن مستقیم : 77240564     Email: f_aminjafari@iust.ac.ir

معرفی آموزش کارکنان
AWT IMAGE

 

آموزش؛ بهبود بهره وری و کارآیی 





* معرفی و اهداف آموزش کارکنان

در راستای اجرای ماده 15 مصوبه شماره 722/013 ط مورخ 22/4/1381 شورای عالی اداری موضوع تحقق دولت الکترونیک و نظام آموزش کارکنان دولت، برنامه آموزش فناوری اطلاعات کارکنان دولت در قالب هفت مهارت و ساعات لازم برای آموزش آنها و محتوی آموزشی آنها به شرح ذیل جهت اجراء ابلاغ شد.

ردیف

مهارت

ساعات لازم آموزش

1

مفاهیم پایه فناوری اطلاعات

12

2

استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل ها

8

3

واژه پردازها

26

4

صفحه گسترده ها

26

5

بانک های اطلاعاتی

26

6

ارائه مطالب

20

7

اطلاعات و ارتباطات

12

بر این اساس مسئولین وقت دانشگاه با صرف زمان بر این اساس مسئولین وقت دانشگاه با صرف زمان زیادی به بررسی و مطالعه در این زمینه پرداختند. و با پیش بینی دوره های مختلف به کارکنان دانشگاه در ساعات اداری به آموزش در این زمینه پرداختند. بنابراین واحد آموزش کارکنان در شهریورماه 1381 با هدف توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه شروع بکار نمود و تاکنون فعالیتهای مختلفی را در جهت نیازسنجی آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی داخل و خارج از دانشگاه و... انجام داده است.

اهداف‌ :

1 ـ افزایش‌ کارائی‌ و اثربخشی‌ در ارائه‌ خدمات‌ دولتی‌ و بهبود میزان‌ پاسخگوئی‌ به‌ مردم‌

2 ـ ارتقاء سطح‌کیفی‌ سرمایه‌انسانی‌ بخش‌ دولتی‌ از ط‌ریق‌ افزایش‌ سطح‌ دانش‌ و مهارت‌ کارکنان‌ دولت‌

3 ـ توسعه‌ آگاهی‌های‌ عمومی‌ کارکنان‌ دولت‌ بمنظور افزایش‌ کیفیت‌ ارائه‌ خدمات‌

4 ـ توانمندسازی‌ مدیران‌ در زمینه‌های‌ بهبود وظایف‌ مدیریتی‌

5 ـ آماده‌ سازی‌ کارکنان‌ دولت‌ برای‌ ارتقاء به‌ رده‌های‌ شغلی‌ بالاتر

6 ـ رشد فضائل‌ اخلاقی‌، فرهنگ‌ سازمانی‌ و بهبود روابط‌ انسانی‌ کارکنان‌ دولت‌

7 ـ ایجاد ارتباط‌ شفاف‌ و مشخص‌ بین‌ نظام‌ آموزش‌ کارکنان‌ با سایر نظامهای‌ استخدامی‌

معرفی آموزش کارکنان:

انواع‌دوره‌های‌ آموزشی‌، ویژگی‌های‌ آنها و چگونگی‌ برقراری‌ ارتباط‌ بین‌ آنها، ساختار آموزشهای‌ نظ‌ام‌ آموزش‌ کارکنان‌ دولت‌ را تشکیل‌ می‌دهد.

ساختار دوره‌های‌ آموزشی‌ کارکنان‌ دولت‌ با در نظ‌ر گرفتن‌ مقطع‌ و ماهیت‌ دوره‌ها، به‌ سه‌ دسته‌ دوره‌ تحت‌ عناوین‌ زیر تقسیم‌ می‌گردد :

· دوره‌های‌ نوآموزی‌

· دوره‌های‌ بازآموزی‌

· دوره‌های‌ آماده‌ سازی‌

دوره‌های‌ آموزشی‌:

هر دسته‌ از دوره‌های‌ مذکور با عنایت‌ به‌ محتوای‌ آن‌ در زیر گروه‌های‌ زیر ط‌بقه‌ بندی‌ می‌گردد :

· دوره‌ آموزش‌ توجیهی‌

· دوره‌های‌ شغلی‌

· دوره‌های‌ عمومی‌

· دوره‌های‌ آموزشی‌ بهبود مدیریت‌

گواهینامه‌های‌ آموزشی‌ :

دو نوع‌ گواهینامه‌ی‌ آموزشی‌ در نظ‌ام‌ آموزشی‌ کارکنان‌ دولت‌ پیش‌ بینی‌ شده‌ است‌ :

ـ گواهینامه‌ هایی‌ که‌ در پایان‌ هر یک‌ از دوره‌ها یا پودمانهای‌ آموزشی‌ کوتاه‌ مدت‌ به‌ شرکت‌ کنندگان‌ در آموزش‌ اعطا می‌گردد .

ـ گواهینامه‌ هایی‌ که‌ از نظر استخدامی‌ با یکی‌ از مقاطع‌ تحصیلی‌ همتراز می‌گرد .

سازوکار اخذ گواهینامه‌ها :

· گواهینامه‌ مهارتی‌

· گواهینامه‌ تخصصی‌

· گواهینامه‌ تخصصی‌ ـ پژوهشی‌

ساز و کار انگیزشی‌ :

ـ برخورداری‌ از یک‌ سال تعجیل در گروه به‌ ازای‌ طی‌ هر 176 ساعت‌ آموزش‌ (به‌ استناد بخشنامه‌ شماره‌ 298080/ع . ط مورخ‌ 29/2/81‌)

ـ با دارندگان‌ گواهینامه‌های‌ مهارتی‌، تخصصی‌ و تخصصی‌، پژوهشی‌ که‌ کلیه‌ الزامات‌ این‌ نظام‌ را رعایت‌ نموده‌ و گواهی‌ آنها به‌ تائید سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ ریزی‌ رسیده‌ باشد از نظ‌ر ارتقاء گروه‌ و سایر مزایای‌ استخدامی‌ مترتب‌، مشابه‌ دارندگان‌ مدارک‌ تحصیلی‌ فوق‌ دیپلم‌، لیسانس‌، فوق‌ لیسانس‌ رفتار می‌گردد. در این‌ حالت‌ موضوع‌ تعجیل‌ منتفی‌ می‌گردد .

شناسنامه‌ آموزشی‌ :

شناسنامه‌ آموزشی‌ کارکنان‌ دولت‌ که‌ شامل‌ اط‌لاعات‌ پرسنلی‌ کارکنان‌، عناوین‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ الزامی‌ رشته‌های‌ شغلی‌، عناوین‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ اختیاری‌ و عناوین‌ پیشنهادات‌ جدید، ابتکارات‌ ، تألیفات‌ و ترجمه‌ها و ... می‌باشد. متعاقباً توسط‌ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ ریزی‌ اعلام‌ می‌گردد . اط‌لاعات‌ این‌ شناسنامه‌ مبنای‌ صدور گواهینامه‌های‌ مندرج‌ در این‌ نظ‌ام‌ خواهد بود .


* وظایف و فعالیتها آموزش کارکنان
   1- نیاز سنجی آموزشی برای کلیه کارکنان، مدیران و... و ارائه آن در هیأت اجرایی جهت تصویب

  2- برنامه ریزی برای برگزاری دوره های مختلف آموزشی و اعلام آنها از طریق تقویم آموزشی

  3- هماهنگی با مدرسین دوره های مختلف آموزشی

  4- مکاتبه با و احدهای مختلف دانشگاه جهت ثبت نام

  5- بررسی سابقه آموزشی افراد متقاضی شرکت در دوره های پیش بینی شده

  6- مکاتبه با دانشکده ها جهت رزرو کلاس

  7- تهیه امکانات و منابع آموزشی(کتاب، جزوه و...)

 
* آئین نامه های آموزش کارکنان

  2-1- نظام آموزشی کارکنان دولت تدوین و طراحی برنامه آموزشی

  گروه آموزش و بهسازی منابع انسانی برای سال 1386 در دو نوبت شش ماهه تقویم آموزشی را برای کارکنان و مدیران دانشگاه برنامه ریزی نمود وپس از تصویب در هیأت اجرایی و تشکیلات نیروی انسانی دانشگاه به مرحله اجرا درآورد. فهرست دوره های پیش بینی شده و جداول برگزاری و زمانبندی اجرای دوره های به پیوست می باشد.(پیوست شماره 1).

  قبل از شروع دوره ها با ارسال نامه به واحدهای مختلف دانشگاه ، ارسال ایمیل به کلیه کارمندان و مدیران و نصب اطلاعیه های مختلف، اطلاع رسانی در خصوص ثبت نام برای شرکت در دوره ها انجام شده است که پس از بررسی اسامی ثبت نام کنندگان از نظر شرکت نکردن در 2 دوره به صورت همزمان، جمع ساعات حضور در طول سال (که از176 ساعت تجاوز نکند) و جهت انجام عدالت در بین کارکنان، اسامی شرکت کنندگان به صورت کامپیوتری در لیست حضور و غیاب وارد و تحویل مدرس مربوطه می شود. با توجه به ساعات هر دوره، اگر فردی بیش از یک دهم هر دوره غیبت داشته باشند، از لیست حذف و حق شرکت درامتحان پایان دوره را نخواهد داشت. (پیوست شماره 2 نمونه ای از اطلاع رسانی برای شرکت دردوره ها می باشد).

  - اجرای برنامه آموزشی تصویب شده در طول سال

  تدوین دوره ها:

  گروه آموزش و بهسازی منابع انسانی در سال 1386 (مطابق پیوست شماره 3) 69 دوره آموزشی مصوب برای کارکنان طی 1724 ساعت آموزشی اجرا نمود و تعداد 1509 نفر از کارکنان در این دوره ها شرکت کردند.

  از دوره ها ی ویژه کارکنان می توان به دوره گزارش دهی، دوره نماز شناسی، احکام واخلاق کاربردی اسلام،دوره های ICDL ، انبارداری، کارپردازی، اتوماسیون اداری، کمک های اولیه، تشخیص اصالت اسناد، و...اشاره نمود.

  در مهرماه سالجاری بخشنامه ای به کلیه سازمانها پیرو بخشنامه شماره 96358/1803 مورخ 21/5/82 در اجرای بند 3/ج نظام آموزش کارکنان دولت در رابطه با برگزاری دوره های تکمیلی عمومی با مشارکت سازمانها و دستگاههای ذیربط ابلاغ شد .(پیوست 4) . بر این اساس گروه آموزش و بهسازی منابع انسانی دوره هایی را با توجه به نیاز دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله؛ آموزش اتنظامی، شناخت اصالت اسناد( جعل اسناد و راههای مقابله با آن)، مواد مخدر و پیامدهای آن، کمکهای اولیه و... (مطابق پیوست 5) را پیش بینی نمود و هماهنگی های لازم را با سازمانهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی ، بهداری دانشگاه و... انجام داد که برخی از دوره ها برگزار شده و برخی دیگر تا پایان سال برگزار خواهد شد.

  - انعقاد قرارداد با مدرسین:

  پس از شروع دوره و انجام ارزشیابی اولیه از مدرسین طبق فرمول هایی (پیوست 6) و تعداد ساعات آموزشی موظف مدرس، قرارداد آموزشی ما بین مدرس و معاون طرح و توسعه منعقد می شود که مبلغ قرارداد طی مدت آموزش به مدرس پرداخت می شود. (پیوست شماره 7).

  گفتنی است که در طول سال 1386 مبلغ 200 میلیون ریال بابت قراردادهای آموزشی مدرسین پرداخت شده است.

  - اقدامات انجام شده در زمینه اجرای ماده 54 و بندهای د و ه ماده 143 قانون برنامه چهارم :

  در راستای اجرای این ماده ، گروه آموزش با بررسی شناسنامه آموزشی کلیه کارکنان دانشگاه به ازای یکصد و هفتاد و شش ساعت آموزش مصوب ، حدود 100 نفر از کارکنان را واجد شرایط برای دریافت یک ماه حقوق و فوق العاده شغل دانست . همچنین طی بررسی های موردی که بر روی پرونده کارکنان در رابطه با ارتقاء به گروه بالاتر انجام شد، اگر فردی 176 ساعت آموزشی را در طول یکسال یا به طورمتناوب در طول چند سال گذرانده باشد، براساس بخ شنامه 298080/4. ط مورخ 29/2/81 از یکسال تعجیل در ارتقاء گروه برخوردارشده است.

  - آموزش مدیران

  8 دوره آموزشی مصوب برای مدیران پایه با 43 ساعت آموزشی اجرا شد. این دوره ها شامل؛ دوره های ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری، تحول در نظام های استخدامی، آموزش و بهسازی نیروی انسانی، منطقی نمودن اندازه دولت و اصلاح ساختارهای تشکیلات دولت، فنون اداره جلسات، کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت، اخلاق در مدیریت و مدیریت بودجه و رویکردهای نوین آن بود که جمعا تعداد 220 نفر در این دوره ها شرکت کردند

  البته دوره هایی نیز برای مدیران میانی در نظر گرفته شده بود که استقبالی از آن نشد.

  برای شش ماهه دوم سال هم 4 دوره در نظر گرفته شده بود (مطابق پیوست 8) ، که هنوز در هیأت اجرائی به تصویب نرسیده است.

  ارزشیابی

  با شروع دوره و گذشت 4 جلسه از برگزاری آن، فرمهای نظر سنجی بین شرکت کنندگان توزیع می شود و با استخراج نتیجه نهایی و اعلام به مدرس ، سعی می شود تا حد امکان از مشکلات و مواردی که شرکت کنندگان ابراز می کنند ، کاسته شود و کلاس مطابق نظرات ارائه شده پیش رود. در پایان دوره هم فرمها در بین شرکت کنندگان توزیع می شود که پس از استخراج نتیجه نهایی طی یک نامه از طرف مدیر دفتر برنامه و بودجه، یک نسخه به مدرس ، یک نسخه به معاون طرح و توسعه جهت استحضار از وضعیت مدرسین و یک نسخه در سابقه گروه آموزش نگهداری می شود.

  (پیوست شماره 9 نمونه ای از فرم نظر سنجی و نتایج نهایی می باشد).

  پذیرایی توسط نیروی های خدماتی در کلاس نیز یکی دیگر از فعالیتهای این گروه می باشد .

معرفی واحد آمار

AWT IMAGE

نقش روز افزون آمار و اطلاعات به عنوان پیش نیاز کلیه تصمیم گیریها،سیاستگزاریها و برنامه ریزیها ، بر کسی پوشیده نیست.این نقش در عصر اطلاعات به قدری بدیهی است که نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانکهای اطلاعاتی آنها نه تنها یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود،بلکه متقابلاً سیاستگزاریها و برنامه ریزیهای توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشورها،بدون در اختیار داشتن آمار کافی،صحیح، دقیق و بهنگام، ممکن نیست.

  آمار از سویی نقش یک ابزار اساسی قدرتمند_مانند کامپیوتر_را در تقریباً تمامی شاخه های علوم پایه،تجربی و انسانی دارد و از سوی دیگر نیاز به وقوف از باطن قضایا و کنه امور و لزوم پیشگویی و پیش بینی در مسایلی نظیر علوم پزشکی، امورجوی، رفتارهای اقتصادی و اجتماعی ودانشگاهی و ...، برای علم آمار جایگاهی خاص پدید آورده است.به علاوه علم آمار این ویژگی را دارد که بنا به ماهیتش،روش و میزان دقت خود را در برخورد با هر مسأله واقعی شرح می دهد.

    اطلاع از وضعیت علمی و مراتب علمی استادان، سرانه مقالات و میزان مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی و انجام سایر فعالیتهای علمی آنان می‌تواند نواقص احتمالی را نشان داده و وزارت علوم را در تدوین برنامه‌هایی که بتواند استادان دانشگاهها را به لحاظ علمی، به روز نگه دارد، تقویت کند. از طرف دیگر، اهمیت آمار دانشجویان و استادان به تفکیک مقطع تحصیلی و مرتبه علمی در بودجه سرانه دانشجویی که مبنای بودجه‌بندی دانشگاهها شده است، نقش بسیار مهمی دارد.

    در این راستا واحد آمار در دفتر برنامه ، بودجه وتحول اداری دانشگاه ، می توانند در جمع‌آوری آمار دانشجویان علاوه بر وضعیت موجود، وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه و نحوه جذب آنها در بازار کار ، سهیم باشد. این امر می‌تواند در برنامه‌ریزی جهت توسعه آموزش عالی، نیازهای جدید و احتمالاً محدود کردن برخی از رشته‌ها، وزارت علوم را یاری دهد.

  ارائه اطلاعات صحیح مربوط به فضاهای فیزیکی و کالبدی و امکانات کمک آموزشی و رفاهی و همچنین تعداد کارمندان در دانشگاهها توسط واحد آمارموجب خواهد شد تا وزارت علوم با استفاده از امکانات دولت، بتواند مشکلات دانشگاه را تا حد امکان برطرف کرده و انتظارات را معقول‌تر و منطقی‌تر سازد.

  این امر در دانشگاه مستلزم همکاری تنگاتنگ معاونت ها و واحدها ، جهت ارائه آمار دقیق به واحد آمار مستقر در دفتر برنامه، بودجه وتحول اداری می باشد

  در پایان واحد آماردر تلاش است ، با همکاری تمامی واحدهای دانشگاه ، اطلاعاتی صحیح و به روز در اختیار مدیران ، جهت تصمیم گیری و پژوهشگران ، جهت انجام تحقیقات علمی و بیان راهکارهای ممکن ، برای اصلاح عملکرد سازمان های مختلف دانشگاه قرار دهد.

 اهداف واحد آمار:

    - ایجاد هماهنگی لازم در فعالیت‌های آماری حوزه‌های مختلف دانشگاه

    - ایجاد تفکر ثبتی نمودن نظام آماری

    - برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم جهت ایجاد ارتباط الکترونیکی بین بانکهای اطلاعاتی سطح دانشگاه

وظایف واحد آمار

  - ابلاغ اعتبار شهریه دانشجویان بورسیه در مقطع دکتری (معرفی شده توسط وزارت تحقیقات و فناوری ) و دانشجویان بورسیه در مقطع دکتری آزاد (معرفی شده توسط دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه ) که سالیانه با توجه به لیست های دانشجویان بورسیه معرفی شده از طریق وزارت و دفتر دوره های آزاد دانشگاه ، ابلاغ اعتبار به روسای دانشکده های بورس گیرنده و همچنین اساتید راهنما ی دانشجویان بورسیه ، توسط این واحد انجام میشود که در سال 86 برای اولین بار ابلاغ اعتبار توسط سیستم مکانیزه توزیع اعتبار شهریه دانشجویان بورسیه ( تهیه شده در دفتر برنامه ، بودجه ) انجام شد.

    - تهیه آمار اساتید حق التدریس  جهت استفاده در بودجه تفضیلی و موارد مورد نیاز

    - پی گیری نحوه پرداخت تسهیلات اعطایی به دانشجویان ممتاز بدون کنکور

    - تهیه دفتر چه آمار دانشجویی ، کادر آموزشی و کارکنان غیر آموزشی مربوط به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

    - تکمیل پرتال آمار دانشجویی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

    - تکمیل شاخص های بهره وری در سطح کلان دانشگاه

    - پردازش و تکمیل آمار‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزارهای مربوطه و انعکاس نتایج آن

    - همکاری با واحدهای مختلف ،برای استخراج و تهیه جداول و نمودار و شاخصهای آماری براساس داده‌های جمع‌آوری شده

    - همکاری درتهیه گزارشات آماری برای مدیران ارشد دانشگاه برحسب درخواست مدیریت مربوطه در تأمین نیازهای اطلاعات آماری و پاسخگویی به واحدهای مختلف

    - همکاری در تأمین نیازهای آماری افراد، سازمان‌ها و نهادها در چهارچوب ضوابط و مقررات اداری و اولویتهای پژوهشی- آموزشی

    - جمع‌آوری اطلاعات و آمار و عملکرد دوره‌ای و مقطعی مراکز و واحدهای دانشگاهی

    - تهیه و بهنگام نگاهداشتن داشتن آخرین آمار

    - تولید آمار بر اساس نیاز مدیریت دانشگاه

    - تولید آمار بر اساس نیاز وزارت متبوع

    - تولید آمار بر اساس نیاز (در قالب برنامه‌های مصوب) مرکز آمار کشور

    - جمع‌آوری اطلاعات و طبقه‌بندی آنها و تهیه و تنظیم اطلاعات آماری

دفعات مشاهده: 9017 بار   |   دفعات چاپ: 1254 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 232 بار   |   0 نظر
::
Persian site map - English site map - Created in 0.223 seconds with 959 queries by yektaweb 3506